Flagrant Delight @ Wiels
17 feb. 2012 - 26 mei 2012
Trockel wordt beschouwd als één van de meest toonaangevende kunstenaars van haar generatie. Door haar persoonlijke en zeer subjectieve kijk op de onderwerpen van de avant-garde, bood ze in de vroege jaren '80 een alternatief voor zowel het strakke formalisme als het expressieve schilderen, en legde ze op die manier de grondslag voor wat doorging als het postmodernisme. Nu, enkele decennia later, gelden als basisprincipes van haar werk en praktijk de vrijheid, grensoverschrijding van het academisme en de onconventionele omgang en kennis van de talen, vormen en symbolen van de avant-garde. Het is deze houding van Trockel, waarbij ze duidelijk refereert naar de subjectieve erfenis van het dadaïsme en het surrealisme, die Brussel en België tot een speciale context voor de tentoonstelling maken. Tot op heden was haar werk echter ze nog maar zelden in ons land te zien. Deze tentoonstelling, bestaande uit meer dan honderd werken - ensembles met wolschilderijen, repetitieve 'kookplaat-reliëfs', viscerale ceramieken, schuimsculpturen en expressieve collages - biedt een inzicht in alle aspecten van Trockels werk sinds de jaren 80 tot nu, evenals speciaal voor deze tentoonstelling gemaakte nieuwe werken. Haar oeuvre kan niet tot één welbepaald artistiek genre of stijl worden ingedeeld, maar men kan stellen dat de intensiteit en de radicale subjectiviteit met een grote dosis onconventionaliteit een constante in haar praktijk vormt. De thema's die ze aansnijdt zijn al even uiteenlopend als haar technieken. Het geheel wordt geformuleerd vanuit een precies, poëtisch en expliciet vrouwelijk perspectief. De rode draad doorheen de tentoonstelling wordt gevormd door een reeks recente grote collages die ze sinds 2004 maakt. Het zijn zeer expressieve werken waarin Rosemarie Trockel haar eigen werk, iconografie, gevoeligheden en thema's op een impulsieve en directe manier opnieuw her- en overwerkt en die op die manier een samenhang tussen de verschillende fases van haar ontwikkeling schept.