Giselle…
29 nov. 2022 - 03 dec. 2022
In een sobere esthetiek becommentarieert, parafraseert, documenteert en danst Samantha van Wissen Gi...
-
Artikel 27 - 1.25
-
In een sobere esthetiek becommentarieert, parafraseert, documenteert en danst Samantha van Wissen Giselle.
Na een eerste deel gewijd aan Phèdre, vervolgt François Gremaud zijn trilogie over de grote tragische vrouwenfiguren van de levende kunsten met de bewerking van Giselle*, een meesterwerk van het klassieke ballet en een sleutelstuk uit het repertoire van de romantiek.
Deze ballet-komedie wordt opgevoerd als een dansconferentie. De naam Giselle… wordt gevolgd door drie doorlooppuntjes. Deze leestekens, die in de Franse taal tijdens de romantiek opdoken om de onuitsprekelijke aard van een ding aan te geven, kondigen aan dat Giselle zowel aan- als afwezig is. Het is een programmatische manier om te bevestigen dat er binnenin het ballet allerhande toverkunsten van vorm en fictie aan bod komen. Het gaat allemaal om circulatie: tussen herinnering en verbeelding, tussen de stem en de danspas, tussen binnen en buiten.
In een sobere esthetiek becommentarieert, parafraseert, documenteert en danst Samantha van Wissen Giselle. De iconische vertolkster van Rosas Danst Rosas van Anne Teresa De Keersmaeker speelt magnifiek met alle registers in een samengestelde en voortdurend inventieve vorm, ondersteund door de muziek van componist en pianist Luca Antignani, geïnspireerd door de muziek van Adolphe Adam, die uitgevoerd wordt door vier muzikanten, die fluit, harp, saxofoon en viool spelen.
Giselle… is zowel educatief als suggestief en onthult alle emotie van het ballet en de magie van een van de mooiste heldinnen uit de dansgeschiedenis.
Première belge