TOP

Op stap met de Bikers Brigade van Brussel

Op stap met de Bikers Brigade van Brussel

In februari nam de burgemeester van Brussel, Freddy Thielemans, zijn hoedje af voor de agenten die de hoofdstad met de fiets doorkruisen. We brachten een ochtend door met David Stevens, inspecteur van de Bikers Brigade, en zijn mannen.

Als we hen om 10.00u ontmoeten aan de trappen van de Beurs, zijn ze al ruim twee uren onderweg. Na een korte voorstelling fietsen we richting Rogier via de Adolphe Maxlaan. De instructies zijn duidelijk: zero tolerance! Inzet is de veiligheid van de lanen van het stadscentrum.

Centraal staan de bescherming van de zwakke weggebruikers, het respect voor de voetgangerszones en de busbanen. De brigade van de politie van Brussel Hoofdstad Elsene tracht elke dag automobilisten af te raden zich onaangepast of gevaarlijk te gedragen. Gevaarlijk gedrag bij uitstek: parkeren op een fietsstrook!

Vorige lente werd op de grote lanen van het centrum eindelijk plaatsgemaakt voor de fiets. Sindsdien waken inspecteur Stevens en zijn mannen erover dat die strook gerespecteerd wordt. «We zijn gestart met een preventieperiode en dan zijn we overgeschakeld op repressie.»

Na nog geen 500 meter stopt agent Robert om een eerste inbreuk vast te stellen: iemand parkeerde op de fietsstrook. Intussen rijden zijn teamleden verder en bebeoten en tweede chauffeur. We moeten het toegeven, de Brusselaar moet in zijn portefeuille tasten om zijn lesje te leren. En met een bijdrage van 100€ aan de schatkisten moet hij het onthouden!

Een actie die vruchten afwerpt

Terwijl de betrapte automobilisten het op een akkoordje trachten te gooien, zijn we getuige van het effect van de dagelijkse aanwezigheid van de brigade op deze verkeersas: de leveranciers van elke dag houden er rekening mee de fietsstrook vrij te houden als ze stoppen. «Op onze fiets kunnen we heel snel ingrijpen, niets houdt ons tegen. Zakkenrollers hebben het we geleerd, op hun eigen kosten», vertrouwt agent Eddy Robert ons toe.

We volgen de omgekeerde weg en genieten van een vrije baan. Inspecteur Stevens heeft het over de geschiedenis van de Bikers Brigade van Brussel: «De brigade is opgericht in 2005. We deden een beroep op de Nederlandse ervaringen om zo snel mogelijk efficiënt te zijn. Vandaag zijn we met tien bikers, die dit op vrijwillige basis zijn geworden. De komende maanden gaan we uitbreiden en er zal een brigade toegevoegd worden aan de zone UNESCO (nvdr: de Grote Markt en zijn omgeving)».

Busbaan aan het Centraal Station

We maken een kleine omweg via de Stalingradwijk vooraleer richting Centraal Station te fietsen. Bij het voorbijrijden worden de bikers begroet door de bewoners van de wijk die die hen geregeld in de zone zien patrouilleren. Een kleine klim richting station en de mannen nemen plaats boven aan de busbaan. Het heeft zijn effect. In minder dan een minuut rijden er twee chauffeurs op! In 2012 werden in Brussel meer dan 8.000 pv’s opgemaakt voor dergelijke inbreuk.

Agent Dimitri Tharouniatis vertrouwt ons toe: «Voor mij was het geen evidentie om deel uit te maken van de bikers. Vandaag is het een passie. Ik was snel verleid door de sportieve kant van de functie, de duidelijkheid van de missie en de vrijheid in het werk met mijn teamleden. Bovendien zijn we een kleine familie binnen de grote politiefamilie.»

We worden al snel onderbroken door verdwaalde toeristen. Met de tijd is de brigade ook een ambassadrice van de stad geworden: de hoofdstad die sympathie heeft voor de fiets, dat breekt het ijs met de voorbijgangers. Het zijn ook de bikers die het fietspeloton van de Roller Bike Parade omkaderen en die de eerste lopers van de 20 Kilometer en de Marathon escorteren.

Terug naar het centrum

Terug naar de Anspachlaan voor het grootste deel van de dag: een automobilist parkeerde zijn wagen op de fietsstrook. Een klassieker. De zaken worden ingewikkelder als blijkt dat de chauffeur zijn rijbewijs heeft moeten inleveren. Wat krijgt voorrang? De wagen verplaatsen om de fietsstrook vrij te maken. «We moeten uiteraard verbaliseren, maar voor alles moeten we de situatie regulariseren.» Een voorbijganger verplaatst het voertuig en de patrouille springt terug in het zadel.

Het is bijna elf uur. De Nieuwstraat is een voetgangersgebied. Er is advies ter plaatse nodig. Onderweg houden de bikers de ogen goed open. Een motard zonder aangepaste handschoenen en schoenen krijgt een waarschuwing. Ook fietsers die zich gevaarlijk gedragen ontsnappen er niet aan. In de Nieuwstraat wordt de laatste ongehoorzame automobilist op het rechte pad gezet en de commerciële ader is volledig vrij voor de voetgangers.

Terwijl er een buitje op de hoofdstad neervalt, geven de bikers toe: «We hebben maar één vijand: de regen». In de zomer echter fietsen ze rond in hun short en zonnebril. En op hun nieuwe fietsen zullen ze er goed uit zien. Dat belooft voor de lente!

Show more
Vervoer Vervoer Fietsen Métiers