Brussels Philharmonic, Vlaams Radiokoor, James Ehnes
04 apr. 2020 - 04 apr. 2020
Ravel werkte bijna 3 jaar aan wat hij zelf een ‘symphonie choréographique’ noemde.
-
Flagey - Place Sainte Croix 1050
-
Toen Sergei Diaghilev in 1909 aan de jonge maar veelbelovende Maurice Ravel vroeg om een nieuw werk te schrijven voor zijn Ballets Russes, koos die voor een Grieks liefdesverhaal: Daphnis en Chloé.
Ravel werkte bijna 3 jaar aan wat hij zelf een ‘symphonie choréographique’ noemde. Na de première herwerkte hij zijn werk tot de tweede suite, die opent met het bekende ‘Lever du jour’. De scène waarin de twee geliefden elkaar bij zonsopgang terugvinden, is één van de meest poëtische muzikale weergaves van een natuurtafereel: het ritselen van het hout gaat over in vogelgeluiden, die op hun beurt overvloeien in een hartstochtelijke melodie.
De aanpak van Ravel, het laten primeren van kleur en sfeer, stootte op wat onbegrip en tegenstand – maar Stravinsky was fan: “Het is niet alleen Ravels beste werk, maar ook één van de mooiste kunstwerken uit de Franse muziek”.
Flagey, Brussels Philharmonic, Vlaams Radiokoor
€41 > 5
Ravel werkte bijna 3 jaar aan wat hij zelf een ‘symphonie choréographique’ noemde. Na de première herwerkte hij zijn werk tot de tweede suite, die opent met het bekende ‘Lever du jour’. De scène waarin de twee geliefden elkaar bij zonsopgang terugvinden, is één van de meest poëtische muzikale weergaves van een natuurtafereel: het ritselen van het hout gaat over in vogelgeluiden, die op hun beurt overvloeien in een hartstochtelijke melodie.
De aanpak van Ravel, het laten primeren van kleur en sfeer, stootte op wat onbegrip en tegenstand – maar Stravinsky was fan: “Het is niet alleen Ravels beste werk, maar ook één van de mooiste kunstwerken uit de Franse muziek”.
Flagey, Brussels Philharmonic, Vlaams Radiokoor
€41 > 5
Flagey
Place Sainte Croix 1050
Ce bâtiment de style Art Déco, totalement rénové, propose différents espaces de réceptions de tailles variées
Lees verder