PREY - Kris Verdonck / A Two Dogs Company, Annelies Van Parys & ICTUS
25 mrt. 2023 - 26 mrt. 2023

Valt er te leven met het weerzinwekkende feit dat we voedsel zijn en deel uitmaken van een ecologisc...
-
Pay what you can 1 - 30Pay what you can 2 - 25Pay what you can 3 - 22Pay what you can 4 - 16Pay what you can 5 - 10Artikel 27 - 1.25
-
Valt er te leven met het weerzinwekkende feit dat we voedsel zijn en deel uitmaken van een ecologische cyclus van leven en dood? Zet je schrap en daal af in een landschap waarin de mens niet langer de hoofdrol speelt.
“Wij zijn voedsel.”– The eye of the crocodile door Val Plumwood
Hoe kunnen we ons mens-zijn herdefiniëren vanuit een radicaal ecologisch perspectief? Welke narratieven helpen ons in de omgang met de ontwrichtende manifestaties van de klimaatcrisis? Deze vragen vormen het uitgangspunt van PREY, dat bestaat uit drie solo's van drie generaties vrouwen. Elke solo biedt via een ander medium (tekst/gesproken woord, zang/muziek of dans/performance) een eigen perspectief op hetzelfde thema. Zet je schrap en daal af in een scenografie waarin de mens niet langer de hoofdrol speelt. Kunnen we leven met het weerzinwekkende feit dat we voedsel zijn en deel uitmaken van een ecologische cyclus van leven en dood?
Uitgangspunt voor dit onderzoek vormt de Australische ecofeministe Val Plumwood (1936-2008). Nadat ze, tijdens een kanotocht, een dodelijke aanval van een zoutwaterkrokodil overleefde, was ze een van de eersten die een nieuwe nederigheid van de mens bepleitte. Ze opperde dat de mens opnieuw in de voedselketen moest worden opgenomen en dat de dood terug centraal moest worden gesteld. Met haar baanbrekend werk vormt Plumwood een belangrijke maar vaak vergeten referentie voor hedendaagse schrijvers als Donna Haraway. De performance PREY neemt haar verhaal als uitgangspunt en geeft de spanning weer tussen individuen die zichzelf steeds weer als middelpunt zien en een omgeving die hen almaar verder van die centrale positie wegduwt.
• Kris Verdonck verkent als regisseur de raakvlakken van beeldende kunst, theater, performance en architectuur. Meer dan eens wees hij in zijn werk op de schoonheid in het catastrofale bijvoorbeeld in Conversations (at the end of the world) (2017) en Untitled (2016). Met PREY zet Kris Verdonck een artistiek traject verder waarbij hij uitgaat van een wereld waarin de mensheid naar de achtergrond verdwijnt. De composities van Annelies Van Parys waren eerder al te horen in het Kaaitheater in The Diary of One Who Disappeared (2017). Het Brusselse muziekensemble ICTUS is een vaste waarde in het Kaaitheaterprogramma.