PREY - Kris Verdonck / A Two Dogs Company, Annelies Van Parys & ICTUS

25 mrt. 2023 - 26 mrt. 2023

PREY - Kris Verdonck / A Two Dogs Company, Annelies Van Parys & ICTUS

Valt er te leven met het weerzinwekkende feit dat we voedsel zijn en deel uitmaken van een ecologisc...

  • Pay what you can 1 - 30
    Pay what you can 2 - 25
    Pay what you can 3 - 22
    Pay what you can 4 - 16
    Pay what you can 5 - 10
    Artikel 27 - 1.25

Valt er te leven met het weerzinwekkende feit dat we voedsel zijn en deel uitmaken van een ecologische cyclus van leven en dood? Zet je schrap en daal af in een landschap waarin de mens niet langer de hoofdrol speelt.

“Wij zijn voedsel.”– The eye of the crocodile door Val Plumwood Hoe kunnen we ons mens-zijn herdefiniëren vanuit een radicaal ecologisch perspectief? Welke narratieven helpen ons in de omgang met de ontwrichtende manifestaties van de klimaatcrisis? Deze vragen vormen het uitgangspunt van PREY, dat bestaat uit drie solo's van drie generaties vrouwen. Elke solo biedt via een ander medium (tekst/gesproken woord, zang/muziek of dans/performance) een eigen perspectief op hetzelfde thema. Zet je schrap en daal af in een scenografie waarin de mens niet langer de hoofdrol speelt. Kunnen we leven met het weerzinwekkende feit dat we voedsel zijn en deel uitmaken van een ecologische cyclus van leven en dood? Uitgangspunt voor dit onderzoek vormt de Australische ecofeministe Val Plumwood (1936-2008). Nadat ze, tijdens een kanotocht, een dodelijke aanval van een zoutwaterkrokodil overleefde, was ze een van de eersten die een nieuwe nederigheid van de mens bepleitte. Ze opperde dat de mens opnieuw in de voedselketen moest worden opgenomen en dat de dood terug centraal moest worden gesteld. Met haar baanbrekend werk vormt Plumwood een belangrijke maar vaak vergeten referentie voor hedendaagse schrijvers als Donna Haraway. De performance PREY neemt haar verhaal als uitgangspunt en geeft de spanning weer tussen individuen die zichzelf steeds weer als middelpunt zien en een omgeving die hen almaar verder van die centrale positie wegduwt. • Kris Verdonck verkent als regisseur de raakvlakken van beeldende kunst, theater, performance en architectuur. Meer dan eens wees hij in zijn werk op de schoonheid in het catastrofale bijvoorbeeld in Conversations (at the end of the world) (2017) en Untitled (2016). Met PREY zet Kris Verdonck een artistiek traject verder waarbij hij uitgaat van een wereld waarin de mensheid naar de achtergrond verdwijnt. De composities van Annelies Van Parys waren eerder al te horen in het Kaaitheater in The Diary of One Who Disappeared (2017). Het Brusselse muziekensemble ICTUS is een vaste waarde in het Kaaitheaterprogramma.  
Door

Series Discovery Songs from the Shadowland Sunday Take it Easy

16 okt. 2023 - 16 okt. 2023

PIAF! LE SPECTACLE

22 okt. 2023 - 22 okt. 2023

MARCO MASINI

05 nov. 2023 - 05 nov. 2023

BONNIE TYLER

25 nov. 2023 - 25 nov. 2023

UMBERTO TOZZI

10 dec. 2023 - 10 dec. 2023

ÉLODIE POUX

15 mrt. 2024 - 15 mrt. 2024

On the (re)appropriation of queer aesthetics in music and nightlife w/ VICE & The Belgian Pride

30 mei 2024 - 30 mei 2024

Stage Prise de parole en public

27 feb. 2025 - 27 feb. 2025

Rapport

Elke week, nieuwe inhoud in uw mailbox

Newsletter

Découvrez plus de 12 000 adresses et événements

Profitez de toutes les sections de BrusselsLife.be et découvrez plus de 12 000 adresses et un grand choix d'événements, d'informations et de conseils et astuces de notre écriture.

Brusselslife.be
Avenue Louise, 500 -1050 Ixelles, Brussels,
02/538.51.49.
TVA 0472.281.221

Copyright 2023 © Brusselslife.be Tous droits réservés. Le contenu et les images utilisés sur ce site sont protégés par le droit d'auteur. la propriétaires respectifs.

www.brusselsLife.be/[email protected]