TOP

Renovatie van de Leopold II-tunnel: verduidelijking

Renovatie van de Leopold II-tunnel: verduidelijking

Na de Reyers-tunnels is het de beurt aan de Leopold II-tunnel om te renoveren! Brusselslife geeft je een aantal verklaringen!

Vanaf 1 mei vernieuwt Brussels Mobility de Leopold II-tunnel. Onderbroken door perioden van beperkte sluiting, zullen de werken eindigen in 2021.
 
 
De stappen
Na het aanvragen van een stedenbouwkundige vergunning in december 2016 en het verkrijgen van de vergunning in juli 2017, start Brussels Mobility met de renovatie van de Leopold II-tunnel vanaf 1 mei 2018. De tunnel dateert van 1986 en moet verschillende renovatiefasen ondergaan. . De eerste stap van het werk is om het te ontmantelen. Dan zijn de volgende stappen op het dak, zijpanelen en rijwegen. Brussels Mobility wil nieuwe nooduitgangen, modernere veiligheidsinfrastructuren en een bewakingscamera installeren. De esthetiek van de tunnel zal ook worden herwerkt, vooral met behulp van LED-verlichting die het deel van de tunnel onder het kanaal en dat onder het park zal differentiëren. Het einde van het werk is gepland voor 2021.
 
 
De sluitingsperioden van de tunnel:
Gedurende de dag en tijdens een groot deel van de werken besliste Brussel Mobiliteit om de tunnel open te houden. De werken worden echter onderbroken door perioden van sluiting van de tunnel: de maanden juli en augustus gedurende 3 opeenvolgende jaren (2018.2019 en 2020) en de nachten van zondag tot en met donderdag.

 
De gevolgen van de renovatie van de Leopold II-tunnel
Gezien de geografische ligging van de Leopold II-tunnel worden veel repercussies verwacht op het grondgebied van de Stad Brussel en de gemeenten Molenbeek-Saint-Jean, Koekelberg en Ganshoren. Avenue Charles V, de omgeving van het Elisabethpark, de Basiliek van Koekelberg en verkeer dat de hoofdstad binnenkomt en verlaat, zal bijzonder worden beïnvloed door de site.

 
Alternatieven om rond de hoofdstad te reizen
Met de auto:
Omwille van de verkeersstroom is de toegang tot Avenue Charles V beperkt tot één band en worden bewegwijzering aangepast. Faciliteiten zijn ook beschikbaar voor motorfietsen en reddingsdiensten.
 
 
In de buurt van het Elisabethpark en de basiliek van Koekelberg is het verkeer tijdens de zomermaanden in één richting. Tegen september zal de situatie weer normaal worden.
 
 
Voor het verkeer dat de hoofdstad binnenkomt, zullen via de A12 afwijkingen worden doorgevoerd naar het noorden van Brussel en via de Industrial Boulevard naar het zuiden van Brussel.
 
 
Om de hoofdstad te verlaten, worden weggebruikers geadviseerd om de Ninove-weg te gebruiken.
 
 
Op zijn website adviseert Pascal Smet, de Brusselse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, gebruikers om te fietsen of fietsen om zich te verplaatsen.
 
 
Met het openbaar vervoer:
Om pendelaars aan te moedigen hun reis naar en in Brussel aan te passen, zullen de MIVB, Lijn en NMBS hun aanbod in de zomer verhogen. De capaciteit en frequentie van treinen, trams, bussen en metro worden naar boven bijgesteld.
 
 
Tijdens de zomer zullen de verkeerscentra de situatie volgen en de maatregelen indien nodig opnieuw evalueren. Na de zomerperiode wordt een evaluatie gepland in samenwerking met de gemeenten en het Vlaamse Gewest.
 
 
Als u meer wilt weten, worden er vier informatievergaderingen georganiseerd door Brussels Mobility. Ze lopen van 23 april tot en met 26 april. Klik hier voor toegang tot praktische informatie over deze informatiebijeenkomsten.
 
 
Bronnen: Brussel Mobiliteit & BX1
Show more
Vervoer