Designing the night. Graphic design of Belgian club culture 1970-2000
01 mrt. 2019 - 29 sep. 2019
Ontdek een kleurrijke wereld in de grafische geschiedenis van het Belgische nachtleven en zijn clubs!
-
Foodtruck Vegan Delight - 1 Carrefour de l'Europe 1000
-
Designing the Night viert de rijke designgeschiedenis van de grafische vormgeving van het Belgische nachtleven. In de late jaren 1980 en de jaren 1990 bereikte de Belgische clubcultuur een hoogtepunt: leegstaande gebouwen in historische stadscentra werden hotspots voor kunst en muziek en landelijke panden gelegen naast wegen werden omgevormd tot ruimten die enkel ‘s nacht tot leven kwamen. Binnen creëerden spiegels, muziek en stuiterende lichamen een artificiële wereld, terwijl kleurrijke laserstralen sfeerrijke wolken, afkomstig uit rookmachines, ze verlichtten. Aangetrokken door dit fascinerende, gedeelde universum kwamen jongeren uit heel Europa naar Belgische clubs om de hele nacht te dansen en bleven ze tot de zon opkwam de dag erna.
Vaak zijn flyers en posters de enige fysieke aandenkens die overblijven van de party's van de afgelopen nacht. Hoewel ze vaak gereduceerd worden tot hun functie om catchy te zijn en zo veel mogelijk mensen naar de clubs te lokken, toont een nadere blik op deze vluchtige grafische vormgeving een brede waaier aan levensstijlen, grafische strategieën, subculturen, muziekgenres, identiteiten en creativiteit die gekoesterd werd door het Belgische clubleven. De tentoonstelling bevat een collectie van nooit eerder getoonde grafiek, waaronder die van iconische clubs als Mirano, Fuse, Plan K, Boccaccio, La Rocca, Carré en vele andere.