SEBASTIEN BONIN
DOCUMENTI
Museum
Vernissage 19 februari van 18:00 tot 21:00
Sébastien Bonin studeerde af aan La Cambre. Hij werd geboren in 1977 in Brussel, waar hij woont en werkt. We konden zijn werk eerder al ontdekken in de galerie CLEARING (2013), bij Island (2012-2014-2019), in BOZAR tijdens de tentoonstelling The Belgian Six (2014), in het Wiels tijdens UN-SCENE III (2015), in het Museum van Elsene (2017), bij Michel Rein in Brussel in 2019.
Hij is actief als plastisch kunstenaar, fotograaf en schilder.
Een van de algemene kenmerken van zijn werk heeft betrekking op het scheppingsproces. Als ambachtsman van de fotografie heeft hij zijn beelden altijd manueel gecreëerd, zonder opnames. Door iconische beelden te recupereren, ze te ontleden of opnieuw samen te stellen, vermaalt Sébastien Bonin de Kunstgeschiedenis, hij wordt erdoor geïnspireerd, stelt ze in vraag, en laat ze op pretentieloze wijze verder evolueren.
In 2012, om niet-figuratieve beelden te produceren, experimenteert hij met de techniek van het fotogram, dat wordt beschouwd als de voorvader van de fotografie. Door te spelen met filters die doorgaans worden gebruikt in de film of in het theater creëert de kunstenaar composities van levende kleuren. De variaties zijn eindeloos, uniek en brengen zo het werk van de fotograaf dichter bij dat van de schilder. De kunstenaar schildert letterlijk met licht. De beeldende verwijzing is belangrijk voor Sébastien Bonin, die er niet voor terugschrikt om zijn inspiratie te putten uit de Color Field Painting. Hij bevrijdt de kleur van haar figuratieve functie zodat ze het onderwerp zelf van de fotografie kan worden. Bepaalde fotogrammen herinneren trouwens aan de gekleurde en trillende vlakken van Mark Rothko.
Het jaar 2015 vormt een keerpunt in de productie van Sébastien Bonin: een directe en weloverwogen keuze voor de schilderkunst, die op schitterende wijze tot uiting komt in de tentoonstelling “Nychtéméral” bij Michel Rein in januari 2019.
De invloed van de fotografie blijft echter sterk aanwezig in de schilderkunst van Sébastien Bonin: hij laat zich inspireren door de geschilderde meesterwerken van de Kunstgeschiedenis, maar hij bewerkt ook hun inhoud door bepaalde elementen uit te knippen, te verplaatsen, te abstraheren en door de oorspronkelijke kleuren ervan te wijzigen als weerklank op de gekleurde filters van zijn fotowerk. Zijn schilderkunst ontleent, extraheert, herdefinieert.
Ten overstaan van de doeken van Sébastien Bonin worden we getroffen door een gevoel, een vertrouwelijkheid met het geschilderde beeld. De doeken zijn doorspekt met kleine landschappen in olieschildering of elementen van Stillevens. Zoals veduta die rechtstreeks uit de Renaissance komen, nodigen deze openingen in de algemene compositie uit tot een andere wereld, een idee, een raadsel, waarin de gedachte kan vluchten.
De picturale bronnen van Bonin concentreren zich op de 19de en de 20ste eeuw. Hij vilt de kunstwerken om de details eruit te halen en schrapt elke menselijke verwijzing uit de inhoud. Met expressieve penseelstreken van standvastige zekerheid reproduceert de kunstenaar voor bepaalde composities de onderwerpen op klein of groot formaat. Hij vervaagt ook de lijnen in de benadering van zijn werk, door “geleende” titels aan zijn werken toe te schrijven en te verwisselen. Bovendien doorbreken kleine landschappen of Stillevens de grote doeken die met Gesso zijn geschilderd en verlenen ze er een ritme aan. Sommige composities nemen de lay-out over van een tentoonstellingsaffiche of zelfs van een omslag van zeer bekende kunstboeken. Dit spel van “titels” herinnert ons aan de surrealistische humor van Magritte, bij wie de woorden de spot drijven met het beeld, de inhoud ervan aanpakken.
“Deze schilderkunst van Sébastien Bonin komt niet tot stand in het zoeken naar de nieuwigheid op zich, die niet echt zin heeft. Ze komt eerder tot stand als eerbetoon aan de schilderkunst waaraan ze haar eigen bijdrage wil leveren, zich bewust van het zeer rijke erfgoed waardoor ze het mogelijk maakt om terug te grijpen naar nieuwe voorstellen” (Claude Lorent, La Libre Belgique, Arts Libre, 16 januari 2019).
Gezien zijn verwijzingen is het duidelijk dat het werk ook put uit de eigen mythologieën van de kunstenaar en zijn geschiedenis. Zijn ontmoeting met de schilderkunst, zijn kritieken en visies ten aanzien hiervan, leveren een raadselachtige taal op.
De tentoonstelling DOCUMENTI stelt twee jaar productie van Sébastien Bonin voor. Schilderwerken en fotogrammen communiceren op de muren en de kenners van de Geschiedenis van de Schilderkunst kunnen hun hart ophalen want zijn werk is doordrongen van anekdotes uit de kunstwereld, het aura van de grote Meesters, zoals in het werk DOCUMENTA IX, Philippe Vandenberg of Erased de Kooning, Erased Vandenberg, Erased Bonin…