tomorrow : trouble
24 apr. 2019 - 01 jun. 2019
Voor hun eerste monografische tentoonstelling bij LMNO kozen we ervoor een reeks zeldzame stukken te laten zien die, op niet eerder vertoonde wijze geassembleerd, een nieuw licht op hun kunstpraktijk werpt.
-
LMNO - 31 Rue de la Concorde 1050
-
Verzamelen, verspreiden, vertalen, verstoren, betoveren, doorlaatbaar maken, benadrukken, verteren, associëren, delen, uitwisselen, plakken, vervagen, kruisen, herenigen, handelen, aandringen.
Al die werkwoorden zouden op enig moment kunnen helpen het werk van het in Brussel gevestigde Italiaans-Belgische duo DENICOLAI & PROVOOST beter te begrijpen.
Voor hun eerste monografische tentoonstelling bij LMNO kozen we ervoor een reeks zeldzame stukken te laten zien die, op niet eerder vertoonde wijze geassembleerd, een nieuw licht op hun kunstpraktijk werpt.
Magazine 02 hand-made by Yves Prévaux, 1999
De eerste nummers van het Franse tijdschrift 02 werden telkens aan een andere graficus toevertrouwd. Ivo Provoost stelde voor om het grafisch ontwerp van nummer 9 volledig handmatig te realiseren. Simona Denicolai nam één pagina van het tijdschrift voor haar rekening. Interviews, advertenties werden in de stijl van de klare lijn
behandeld. De originele tekeningen van het hele tijdschrift zijn in deze tentoonstelling te zien. Zo kan men een hoofdstuk van de geschiedenis van de hedendaagse kunst herontdekken door de bril van Yves Prévaux, het alter ego van Ivo Provoost.
Os et Crânes d’une Société, 2005
In een tijd waarin Belgacom symbool stond voor de erfenis van een economie met monopo-listische parastatalen, beschilderde ons duo een aantal botten met het logo van dat bedrijf. Ze stellen daarmee die economische kanteling ter discussie en maken tegelijkertijd een knipoog naar Marcel Broodthaers’ bekende werk Fémur d’un homme belge.
Impressionism since 2006, 2006
Deze tekeningen vertrekken allemaal van grafische elementen (tabellen, diagrammen enz.) die geacht worden een voorstelling van de wereld te geven aan de hand van massa’s statistieken, peilingen enz. Het beeld is echter bewust verdoezeld, om een minder precieze weergave van de toestand van de wereld weer te geven. Een impressionis¬tische visie op de massa gegevens die ons de strot uitkomt.
Pace, 2014-2028, 2009
Ten tijde van de Tweede Golfoorlog schoten de PACE-vlaggen als paddenstoelen uit de grond. Hier
stellen de kunstenaars zich dezelfde vlag voor die verbleekt is door het verstrijken van de tijd. Eén jaar per uniek exemplaar van deze multiple.
More, 2014
De ‘More’-sculptuur is een trampolinetafel. Ze wordt een sokkel voor een hoop zaden uit onze
bossen. Het publiek wordt uitgenodigd om die mee te nemen en te planten. Zo kan het bos, eventuele verrassingseffecten niet uitgesloten, een nieuwe uitbreiding beleven.
Earthworm since 2001, 2001
(...) en in het bijzonder de relatie met de context. De regenworm eet zijn context op, verteert hem en scheidt hem weer uit, om te kunnen overleven en bewegen in zijn omgeving. (...)
Al die werkwoorden zouden op enig moment kunnen helpen het werk van het in Brussel gevestigde Italiaans-Belgische duo DENICOLAI & PROVOOST beter te begrijpen.
Voor hun eerste monografische tentoonstelling bij LMNO kozen we ervoor een reeks zeldzame stukken te laten zien die, op niet eerder vertoonde wijze geassembleerd, een nieuw licht op hun kunstpraktijk werpt.
Magazine 02 hand-made by Yves Prévaux, 1999
De eerste nummers van het Franse tijdschrift 02 werden telkens aan een andere graficus toevertrouwd. Ivo Provoost stelde voor om het grafisch ontwerp van nummer 9 volledig handmatig te realiseren. Simona Denicolai nam één pagina van het tijdschrift voor haar rekening. Interviews, advertenties werden in de stijl van de klare lijn
behandeld. De originele tekeningen van het hele tijdschrift zijn in deze tentoonstelling te zien. Zo kan men een hoofdstuk van de geschiedenis van de hedendaagse kunst herontdekken door de bril van Yves Prévaux, het alter ego van Ivo Provoost.
Os et Crânes d’une Société, 2005
In een tijd waarin Belgacom symbool stond voor de erfenis van een economie met monopo-listische parastatalen, beschilderde ons duo een aantal botten met het logo van dat bedrijf. Ze stellen daarmee die economische kanteling ter discussie en maken tegelijkertijd een knipoog naar Marcel Broodthaers’ bekende werk Fémur d’un homme belge.
Impressionism since 2006, 2006
Deze tekeningen vertrekken allemaal van grafische elementen (tabellen, diagrammen enz.) die geacht worden een voorstelling van de wereld te geven aan de hand van massa’s statistieken, peilingen enz. Het beeld is echter bewust verdoezeld, om een minder precieze weergave van de toestand van de wereld weer te geven. Een impressionis¬tische visie op de massa gegevens die ons de strot uitkomt.
Pace, 2014-2028, 2009
Ten tijde van de Tweede Golfoorlog schoten de PACE-vlaggen als paddenstoelen uit de grond. Hier
stellen de kunstenaars zich dezelfde vlag voor die verbleekt is door het verstrijken van de tijd. Eén jaar per uniek exemplaar van deze multiple.
More, 2014
De ‘More’-sculptuur is een trampolinetafel. Ze wordt een sokkel voor een hoop zaden uit onze
bossen. Het publiek wordt uitgenodigd om die mee te nemen en te planten. Zo kan het bos, eventuele verrassingseffecten niet uitgesloten, een nieuwe uitbreiding beleven.
Earthworm since 2001, 2001
(...) en in het bijzonder de relatie met de context. De regenworm eet zijn context op, verteert hem en scheidt hem weer uit, om te kunnen overleven en bewegen in zijn omgeving. (...)