Een privé-verzamelaar die zijn levenswerk schonk om het aan het publiek te tonen. De collectie van mecenas Thomas Neirynck geeft een subjectieve kijk op abstracte kunst uit de tweede helft van de 20ste eeuw.
Weinig getoonde werken van grote en minder grote namen, allen intimi van Neirynck, gaande van post-expressionisten tot diverse abstracte kunstenaars.
‘Van privé naar publiek’ werpt een blik op een verzamelwoede die zijn oorsprong en inspiratie kent meteen na het einde van de Tweede Wereldoorlog. Thomas Neirynck was een kind van zijn tijd, beleefde deze oorlog als jonge twintiger, wat zich uit in zijn keuze van kunstwerken. Hij zocht naar vernieuwing, naar kunstenaars die de vrijheid van expressie voorop stelden en die het onvatbare van de oorlogsjaren achter zich wilden laten. In die zin was hij een amateur in de ware zin van het woord, gedreven door passie, sentiment en fascinatie voor de kunstenaar.
Grote en waardige werken van Antoine Mortier, kleurrijke doeken van Maurice Wijckaert, allegorische schilderijen van Fred Bervoets, uitbundige werken van Philippe Vandenberg en poëtische werken van Jo Delahaut. Maar ook kunstwerken van minder bekende kunstenaars, zoals Tal Coat, Yvan Theys, André Lanskoy, Jacques Doucet, Lionel Vinche. Een groot stuk van de collectie komt uit de huiselijke sfeer van de verzamelaar. Het FeliXart Museum plaatst een selectie uit de collectie in haar tijd en beoordeeld de verzameling naar de waardes die ze vandaag nog heeft. Door de kunstwerken die oorspronkelijk uit een privécollectie komen tentoon te stellen in een museale ruimte, verschuift de perceptie en krijgen ze grandeur.