Tessa Perutz | Jardin du Midi
25 okt. 2019 - 19 dec. 2019

MLF l Marie-Laure Fleisch is verheugd om Jardin du Midi aan te kondigen, de eerste solotentoonstelling van Tessa Perutz in de galerie.
-
MLF | Marie-Laure Fleisch - 13 Rue Saint-Georges 1050
-
In Perutz’ immersie-installatie worden schilderijen getoond van abstracte, spirituele landschappen, die de ruimte delen met een groot geborduurd textielwerk, en een dik tapijt van lavendelbloemen van de Lavanderaie des Hautes Baronnies, dat de hele vloer van de galerie bedekt. Door de rustgevende lavendelgeur ontstaat een omgeving van kalmte en reflectie; de toeschouwer krijgt werken te zien waarin de diepten van natuurlijke werelden, levenscycli en het collectieve geheugen worden verkend. Deze tegelijk individuele en universele overwegingen resoneren sterk en maken duidelijk dat het gaat om landschappen van de ziel.
Specifieke scènes en stoffen in de werken zijn gekozen als gedenktekens die tijdsperioden aflijnen. Door gebruik te maken van deze locaties en materialen doet de kunstenares onderzoek naar het vermogen van de natuur om toeschouwer en maker te verenigen, en ook naar het delen van herinneringen via de vertrouwdheid van het landschap. Perutz maakt werken die mensen en ervaringen herdenken via directe visuele gewaarwordingen. Motieven als watermassa’s, bosgewelven, planten en de zon en de maan tieren welig in haar werk, waardoor er ruimte ontstaat voor persoonlijke en universele thema’s aangaande verbinding en afstand.
Door in haar werk materialen als zand, lavendel en hibiscus te gebruiken verwijst Perutz naar de helende eigenschappen van de natuur. De kunstenares, die werd beïnvloed door oosterse geneeskundige tradities, stelt de kunstwerken zo op dat ze ook verwijzen naar westerse praktijken als plantkunde, natuurgeneeskunde en andere disciplines. Het fysieke karakter van de materialen is in harmonie met het visuele karakter van de landschappen, waardoor een mooi evenwicht ontstaat tussen kleur, ritme en symmetrie. Voor het eerst verwerkt Perutz deze materialen in de schilderijen zelf: ze gebruikt zand uit verschillende locaties om textuur te creëren, maar ook om plaatsen en rituelen fysiek te integreren in de kunstwerken.
Ook spiritualiteit staat centraal, zowel in persoonlijke als meer verbonden ideologieën. De kunstenares, die zich interesseert voor het cyclische karakter van het leven en het hiernamaals, herhaalt specifieke abstracte en figuratieve motieven om de terugkerende energiegolven in alle levensvormen te simuleren. Door te zinspelen op natuurlijke symmetrieën en patronen – via reflecties in water, zonnecycli en gespleten horizonten – onderzoekt ze het oneindige karakter van regeneratie en wedergeboorte, die constant zijn in de mensenwereld en de natuur. Op die manier keert spiegeling regelmatig terug als filosofisch instrument.
Een essentieel element in Perutz’ praktijk is kleur, vaak met een psychedelisch tintje. Ze hanteert een breed palet om gestalte te geven aan vertrouwde vormen, die wonderlijk en dromerig worden en gevoelens van reislust wakker maken. Velden en bossen worden afgebeeld in levendige, tropische tinten, waardoor ze bevrijd worden van hun temporele en geografische karakter. De werken, die elementen bevatten van zowel dag als nacht, behoren tot een fantastische wereld, waartoe we alleen toegang krijgen door Perutz’ unieke visie.
Tessa Perutz (1988, Chicago, VS) woont en werkt in Brussel. Tot haar solotentoonstellingen behoren onder meer: La Lune Lavande, Stems Gallery, Brussel (2019); Sans Souci, 3-D Foundation, Verbier, Zwitserland (2018); Karma Solaire, Pablo’s Birthday, New York, USA (2018). Tot haar groepstentoonstellingen behoren onder meer: Salon de Peinture, MUHKA, Antwerpen (2019); Somewhere, Atlanta Contemporary, Atlanta, VS (2017); Everything Is Going to Be Alright, Museum of Contemporary Art Detroit, Detroit, VS (2017); Group Show, curator: Lucien Smith, Milk Studios, New York, VS (2017); Whisper to Me in HTML, met Imogen Lloyd en art404, Prelim Projects, Londen, VK (2016).
